چرا می‌توانید کتاب مقدس را باور کنید(جدول)

چرا می‌توانید کتاب مقدس را باور کنید

از کجا میدانید کتاب مقدسی که امروز در دستان ما است قابل اطمینان میباشد؟

کتاب مقدس ادعا میکند که وسیله منحصر به فرد خداوند برای ایجاد ارتباط با نوع بشر است. میلیاردها نفر از مردان و زنان، زندگی خود را بر پایه این پیغام بنا نهاده اند. میلیونها نفر به خاطر این پیغام جان خود را فدا کرده اند.

آیا یک شخص باهوش میتواند کتاب مقدس را باور کند؟

آری. کتاب مقدس افسانه و حکایت نیست و برخلاف کتب روحانی دیگر خواستار یک ایمان کورکورانه نیز نمیباشد. دسته های متعدد شواهد نه تنها از صحت و دقت تاریخی کتاب مقدس حمایت میکنند بلکه این ادعا را نیز به اثبات میرسانند که آن یک تالیف الهی است.

  • تاریخ کهن از صحت کتاب مقدس به عنوان یک نگارش تاریخی حمایت میکند.
  • اناجیل، گزارشهای معتبر و قابل اطمینان متعددی را از زندگی مسیح در اختیار ما میگذارند.
  • علم باستانشناسی از گزارشهای کتاب مقدس پشتیبانی میکند.
  • تحقیقات مربوط به متن تصدیق میکند که کتب مختلف موجود در کتاب مقدس از زمانی که نوشته شده اند تا کنون هیچ تغییری نکرده اند.

آیا تاریخ کهن با کتاب مقدس مطابقت دارد؟

اگر کتاب مقدس پیغام خدا برای ماست، بایستی امیدوار باشیم که نسخه تاریخی آن دقیق میباشد. همین گونه نیز هست.

برای مثال کتاب مقدس گزارش میدهد که عیسای ناصری معجزات بسیاری کرد، به دست رومیان اعدام شد و از مردگان قیام نمود. مورخین کهن بیشماری گزارشهای کتاب مقدس را در خصوص زندگی عیسی و پیروانش تایید میکنند:

کرنلیوس تاسیتوس (۵۵ – ۱۲۰ میلادی)، از مورخین قرن اول که رومی بود به عنوان یکی از دقیقترین تاریخ نویسان دنیای کهن شناخته شده است. (جاش مک داول، شواهد جدید مسیحیت و رأی دادگاه، انتشارات نلسون، ۱۹۹۹، صفحه ۵۵) برگزیده ای از نوشته های تاسیتوس به ما میگوید که فرمانروای روم، نرون، «بدیعترین شکنجه ها را به آنانی تحمیل نمود . . . که مسیحی خوانده میشدند . . . کریستوس، یا همان مسیح، نامی که بنیانگذار این طریقت بود، در زمان امپراطوری طیباریوس و به دست یکی از گماشته های وی به نام پنطیوس پیلاطس اشد مجازات را متحمل گردید.» (تاسیتوس، آ. ۴۴/۱۵)

فلاویوس یوسفوس که یک مورخ یهودی بود (۳۸ – ۱۰۰+ میلادی)، در کتاب خود تحت عنوان «روزگار باستان یهودی» درباره عیسی چنین مینویسد: «دانسته ایم که عیسی مردی دانا بود و کارهای برجسته شگفت انگیزی انجام میداد، بسیاری را تعلیم داده و در بین یهودیان و یونانیان پیروانی را به دست آورده بود. میگفتند او همان مسیح موعود است، رهبران یهودی به او تهمت زدند، به وسیله پیلاطس محکوم به اعدام شد و مصلوب گردید. اینگونه میپندارند که از مردگان قیام کرده است.» (ویلکینز، مایکل جی. و جی. پی. مورلند، عیسی در زیر آتش، انتشارات زوندروان، ۱۹۹۵، صفحه ۴۰)

سویتونیوس، پلینی جوان و تالوس نیز درباره عبادت مسیحی و شکنجه مطالبی نوشته اند که با گزارشات موجود در عهد جدید مطابقت دارد.

حتی کتاب تلمود یهودیان (مجموعه قوانین شرعی و عرفی یهود) نیز با رویدادهای مهمی که در زندگی مسیح اتفاق افتاد هم رای است و به طور قطع میدانیم که آنان تمایل و گرایشی نسبت به عیسی نداشتند. به نقل از تلمود: «دانسته ایم که عیسی در نتیجه نکاح به دنیا آمد، حواریونی را دور خود جمع کرد، ادعاهای کفرآمیز درباره خود کرد و معجزاتی را به جا آورد. اما این معجزات به جادوگران نسبت داده میشود و نه به خدا.»

باید به این موضوع توجه نمود که بیشتر تمرکز مورخین قدیمی بر رهبران سیاسی و نظامی بوده است و نه بر عالمین گمنام یهودی که اهل استانهای دوردست امپراطوری روم بودند. با این وجود، مورخین قدیمی (یهودی، یونانی و رومی) در حالی که خود ایماندار نبودند، رویدادهای مهم ارائه شده در عهد عتیق را تایید میکنند.

آیا گزارشهای موجود در اناجیل در رابطه با عیسی قابل اطمینان هستند؟

مورخین غیر روحانی حقایقی کلی از زندگی عیسی به ثبت رساندند، اما نزدیکان صمیمی وی که شاهدانی عینی بودند گزارشهای مفصل تری را با جزئیاتی کامل تر ارائه دادند.

این گزارشها اناجیل چهارگانه نامیده میشوند و چهار کتاب اول در عهد جدید را تشکیل میدهند. چگونه میتوانیم اطمینان حاصل کنیم که تاریخچه زندگی عیسی صحت دارد؟

زمانی که مورخین میخواهند قابلیت اطمینان یک بیوگرافی را تعیین کنند، این سوال را میپرسند: «چند منبع دیگر وجود دارد که گزارشهایی با همان تفاصیل مشابه را در خصوص شخص مورد نظر ارائه میدهد؟» روش کار به این صورت است. فرض کنید در حال جمع آوری بیوگرافی درباره رئیس جمهور جان اف. کندی هستید. اشخاص بسیاری را مییابید که درباره خانواده او، دوره ریاست وی و چگونگی برخورد وی با بحران موشکی کوبا برای شما توضیح میدهند و تقریباً تمامی بیوگرافیها حقایق مشابه ای را گزارش میکنند. حال فرض کنید که یکی از بیوگرافیها گزارش دهد که جان اف. کندی به مدت ده سال به عنوان یک کشیش در آفریقا زندگی کرده است و یا بیوگرافی دیگری گزارش کند که در همان زمان او در ایالات متحده بوده است؛ یک تاریخ نویس دقیق گزارشاتی را در نظر میگیرد که با یکدیگر مطابقت داشته باشند.

آیا زمانی که درباره عیسای ناصری میخوانیم، بیوگرافیهای متعددی را مییابیم که گزارشهای مشابهی را در بر دارند یا خیر؟ بلی. در عین حال که تمامی اطلاعات در هر چهار انجیل کاملاً شبیه به هم نیستند، اما اناجیل چهارگانه یک داستان واحد را تعریف میکنند.

 متیمرقسلوقایوحنا
عیسی از باکره متولد شد.۱ : ۱۸ – ۲۵۱ : ۲۷ و ۳۴
او در بیتلحم به دنیا آمد.۲ : ۱۲ : ۴
او در ناصره زندگی کرد.۲ : ۲۳۱ : ۹ و ۲۴۲ : ۵۱ و ۴ : ۱۶۱ : ۴۵ و ۴۶
عیسی به دست یحیی تعمید دهنده تعمید یافت.  ۳ : ۱ – ۱۵۱ : ۴ – ۹۳ : ۱ – ۲۲
عیسی معجزات شفا را به جا آورد.۴ : ۲۴ و غیره۱ : ۳۴ و غیره۴ : ۴۰ و غیره۹ : ۷
عیسی بر روی آب راه رفت.۱۴ : ۲۵۶ : ۴۸۶ : ۱۹
عیسی با پنج قرص نان و دو ماهی به پنج هزار نفر غذا داد.۱۴ : ۷۶ : ۳۸۹ : ۱۳۶ : ۹
عیسی به مردم عادی تعلیم میداد.۵ : ۱۴ : ۲۵ و۷ : ۲۸۹ : ۱۱۱۸ : ۲۰
او با رانده شدگان وقت میگذراند.۹ : ۱۰ و ۲۱ : ۳۱۲ : ۱۵ و ۱۶۵ : ۲۹ و ۷ : ۲۹۸ : ۳
عیسی با بزرگان دینی بحث میکرد.۱۵ : ۷۷ : ۶۱۲ : ۵۶۸ : ۱ – ۵۸
بزرگان دین توطئه چیدند تا عیسی را بکشند.۱۲ : ۱۴۳ : ۶۱۹ : ۴۷۱۱ : ۴۵ – ۵۷
عیسی را به رومیان تحویل دادند.  ۲۷ : ۱ و ۲۱۵ : ۱۲۳ : ۱۱۸ : ۲۸
عیسی را با تازیانه زدند.۲۷ : ۲۶۱۵ : ۱۵۱۹ : ۱
او را مصلوب کردند.۲۷ : ۲۶ – ۵۰۱۵ : ۲۲ – ۳۷۲۳ : ۳۳ – ۴۶۱۹ : ۱۶ – ۳۰
عیسی درون قبری به خاک سپرده شد.۲۷ : ۵۷ – ۶۱۱۵ : ۴۳ – ۴۷۲۳ : ۵۰ – ۵۵۱۹ : ۳۸ – ۴۲
عیسی از مردگان قیام کرد و خود را به پیروانش آشکار نمود.۲۸ : ۱ – ۲۰۱۶ : ۱ – ۲۰۲۴ : ۱ – ۵۳۲۰ : ۱ – ۳۱

دو انجیل توسط متی و یوحنا نوشته شده است، مردانی که شخصاً عیسی را به خوبی میشناختند و بیش از سه سال با او سفر کردند. دو کتاب دیگر توسط مرقس و لوقا نوشته شده است که از یاران نزدیک رسولان بودند. این نویسندگان در ارتباط با حقایقی که مینگاشتند دسترسی مستقیم داشتند. کلیسای اولیه به این خاطر هر چهار انجیل را پذیرفت چون مطابق با همان آگاهی هایی بود که قبلاً درباره زندگی عیسی عمومیت داشت.

هر کدام از نویسندگان اناجیل گزارشهای خود را به تفصیل بیان کرده اند. همان گونه که در بیوگرافیهای متعدد که درباره یک شخص واقعی نوشته میشود انتظارش را داریم، سبک و شیوه نگارش چهار انجیل متفاوت است ولی حقایق موجود در آنها با یکدیگر مطابقت کامل دارد. ما میدانیم که نویسندگان اناجیل داستانهای ساختگی سر هم نمیکردند، چرا که کتاب مقدس اسامی معین جغرافیایی و جزئیات فرهنگی خاصی را بیان میکند که توسط مورخین و باستانشناسان تایید شده است.

سخنان ثبت شده عیسی بسیاری از مباحثی که کلیسای اولیه مایل بود در رابطه با آنها اظهاراتی بیان شود را شامل نمیشود. این امر نشان میدهد که زندگینامه نویسان در کار خود امین بوده اند و از قول عیسی چیزهایی ننوشته اند که خود در این بین ذینفع باشند یا مصلحت زمان بوده باشد.

آیا کتاب مقدس در طول تاریخ تغییر کرده و یا تحریف شده است؟

بعضیها بر این عقیده اند که چون عهد جدید «به دفعات متعدد» ترجمه شده، بنابراین در طی مراحل مختلف ترجمه تحریف گردیده است. اگر برای این ترجمه ها از ترجمه های دیگری استفاده شده بود، در این خصوص جایی برای گفتگو و مرافعه وجود داشت. اما ترجمه ها مستقیماً از منابع و متون یونانی، عبری و آرامی انجام شده و مبتنی بر هزاران نسخه خطی قدیمی بوده است.

به عنوان مثال ما میدانیم عهد جدیدی که امروزه در اختیار داریم حقیقی است و با شکل اصلی مطابقت دارد، زیرا:

۱. تعداد بسیار زیادی رونوشت از نسخ خطی داریم . . . بیش از ۲۴۰۰۰ نسخه خطی.
۲. در ۵/۹۹% مواقع، تمامی رونوشتها کلمه به کلمه با یکدیگر مطابقت دارند.
۳. تاریخ این نسخ خطی به تاریخ نسخه اصلی بسیار نزدیک است (لینک را در انتهای این بخش ملاحظه کنید).

زمانی که متن یکی از این نسخ خطی را با نسخه دیگر مقایسه میکنیم، تطابق موجود حیرت انگیز است. بعضی اوقات ممکن است دیکته کلمات متفاوت باشد و یا کلمات پس و پیش شده باشند اما این بسیار جزئی است. در خصوص ترتیب قرار گرفتن کلمات، بروس ام. متزگر، استاد بازنشسته علوم الهی، توضیح میدهد: «در زبان انگلیسی اگر بگوییم «سگ انسان را گاز میگیرد» یا «انسان سگ را گاز میگیرد» تفاوت فاحشی وجود دارد . . . در زبان انگلیسی ترتیب کلمات اهمیت دارد اما در زبان یونانی اینطور نیست. فقط یک کلمه است که نقش فاعل را ایفا میکند صرفنظر از اینکه کجای جمله قرار گیرد.» (لی. استرابل، بررسی مورد مسیح، انتشارات زوندروان، ۱۹۹۸، صفحه ۸۳)

دکتر راوی زاکاریاس که یک استاد مهمان در دانشگاه آکسفورد است، اظهار میکند: «در حقیقت به صراحت میتوان گفت که عهد جدید از لحاظ تعدد اسناد موجود بهترین نوشته باستانی تصدیق شده است و تنوع اسناد در دسترس و قابل استفاده نیز از این موضوع حمایت میکند و تناقضی در بین نیست. در نسخ خطی باستان هیچ سندی وجود ندارد که تا این اندازه سودمند و کامل باشد.» (راوی زاکاریاس، آیا انسان میتواند بدون خدا زندگی کند؟، انتشارات ورد، ۱۹۹۴، صفحه ۱۶۲)

عهد جدید معتبرترین سند قدیمی برای انسان است. صحت متون آن به طور قطع از نوشته های افلاطون و ایلیاد هومر بیشتر است.

از عهد عتیق به طرز جالب توجهی خوب محافظت شده است. ترجمه های جدید به واسطه تعداد بسیار زیاد نسخ قدیمی عبرانی و یونانی تایید شده اند و کشف طومارهای دریای مرده که در اواسط قرن بیستم انجام گرفت نیز از آن جمله است. این طومارها تقریباً قدیمی ترین بخشهای موجود در میان تمامی کتب باقیمانده از عهد عتیق است که به سال ۱۵۰ قبل از میلاد باز میگردد. شباهت موجود در طومارهای کشف شده از دریای مرده و دستنوشته هایی که حدود ۱۰۰۰ سال بعد نوشته شدهاند، بیانگر این واقعیت است که کاتبان یهودی تا چه حد به نسخه برداری از کتاب مقدس اهمیت میدادند.

آیا باستانشناسی از کتاب مقدس پشتیبانی میکند؟

علم باستانشناسی قادر نیست تا ثابت کند که کتاب مقدس کلام نوشته شده خداوند است، لیکن باستان شناسی قادر است (و همین کار را نیز انجام میدهد) تا دقت و صحت تاریخی کتاب مقدس را با دلایل و مدارک به اثبات برساند. باستان شناسان اسامی صاحب منصبان حکومتها، پادشاهان، شهرها و جشنهایی که در کتاب مقدس ذکر شده است را یافته اند؛ حتی زمانی که تاریخ دانان فکر نمیکردند که چنین اشخاص و یا مکان هایی وجود داشته باشند.

برای مثال انجیل یوحنا به ما میگوید که عیسی مرد مفلوجی را در کنار حوض بیت حسدا شفا داد. در این متن حتی در مورد پنج رواقی (گردشگاه) که به سمت حوض راه داشتند نیز توضیح داده شده است. محققین فکر نمیکردند که این حوض واقعاً وجود داشته است تا زمانی که باستان شناسان آن را در عمق دوازده متری در زیر زمین و بطور کامل همراه با پنج رواق پیدا کردند. (استرابل، صفحه ۱۳۲)

کتاب مقدس حاوی حجم عظیمی از جزئیات تاریخی است، بنابراین علم باستان شناسی هنوز نتوانسته تمامی چیزهایی که در آن ذکر شده است را پیدا کند. به هر حال تا کنون حتی یک کشف باستان شناسی نیز وجود نداشته تا با آنچه که کتاب مقدس گزارش کرده در تضاد باشد. باستان شناس پرآوازه یهودی به نام نلسون گلوک نوشت: «میتوان به طور قطع اظهار نمود که تا کنون هیچ کشف باستان شناسی حتی یک مطلب را نیز در کتاب مقدس رد نکرده است.» (جاش مک داول، شواهد جدید مسیحیت و رأی دادگاه، انتشارات توماس نلسون، ۱۹۹۹، صفحه ۶۱)

در مقابل، لی استرابل، گوینده اخبار، درباره «کتاب مورمون» اینگونه توضیح میدهد: «در ارتباط با اثبات ادعاهایی در خصوص رویدادهایی که گمان میرود سالها قبل در آمریکا اتفاق افتاده، علم باستان شناسی به دفعات با شکست روبرو شده است.

به خاطر دارم که به موسسه اسمیت سونیان نامه ای نوشتم تا جویا شوم آیا مدرکی که ادعاهای مورمونیسم را حمایت کند وجود دارد یا خیر. نتیجه این بود که با صراحت به من گفته شد که از دیدگاه باستان شناسی هیچ رابطه ای بین دنیای جدید و مباحث و مطالب این کتاب وجود ندارد.» باستانشناسان هرگز موفق نشده اند تا شهرها، اشخاص، اسامی و یا مکانهایی که در کتاب مورمونها به آن اشاره شده است را پیدا کنند. (استرابل، صفحه ۱۴۳ – ۱۴۴)

مکانهای بسیاری که لوقا در کتاب اعمال رسولان در عهد جدید از آنها نام برده است، از طریق علم باستان شناسی شناسایی شده اند. «روی هم رفته لوقا از سی و دو کشور، پنجاه و چهار شهر و نه جزیره نام میبرد بدون اینکه حتی یک خطا وجود داشته باشد.» (نورمن ال. گایسلر، دایرهالمعارف دفاعیات مسیحی، گرند رپیدز: بیکر، ۱۹۹۸)

همچنین باستان شناسی بسیاری از تئوریهای نادرستی که درباره کتاب مقدس عنوان شده است را رد میکند. برای مثال، تئوریای که هنوز هم در برخی از دانشگاه ها تعلیم داده میشود مدعی است که این امکان وجود ندارد که موسی کتب پنجگانه (پنج کتاب عهد عتیق) را نوشته باشد، چرا که در زمان وی هنوز خط اختراع نشده بود.

اما متعاقباً باستان شناسان لوح سنگی سیاه را یافتند. «بر روی این لوح حروفی به شکل گوه (سه گوش) وجود داشت و شامل قوانین حمورابی میشد که به تفصیل و با جزئیات کامل نوشته شده بود.» آیا این لوح متعلق به زمان بعد از موسی بود؟ خیر! لوح به زمان قبل از موسی تعلق داشت؛ و نه فقط این، بلکه لوح مربوط به قبل از زمان ابراهیم میشد (۲۰۰۰ سال قبل از میلاد). این نوشته حداقل سه قرن قدیمیتر از نوشته های موسی بود. (جاش مک داول، شواهد جدید مسیحیت و رأی دادگاه، ۱۹۷۲، صفحه ۹)

یک کشف دیگر باستان شناسی، یعنی لوحه ای ابلا که در شمال سوریه و در سال ۱۹۷۴ پیدا شد، وجود یک الفبای اولیه را به اثبات رسانید. اینگونه تخمین زده اند که قدمت این ۱۴۰۰۰ لوح سفالی کشف شده به ۲۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بر میگردد، به عبارتی صدها سال قبل از ابراهیم. (پتیناتو جیوانی، آرشیو ابلا: امپراطوریای با نقوش حکاکی شده، گاردن سیتی نیویورک: دابل دی، ۱۹۸۱)

لوحهای سفالی، تمدن منطقه را که شباهت بسیاری به مطالب نوشته شده در کتاب پیدایش بابهای ۱۲- ۵۰ دارد، توضیح میدهند.

علم باستانشناسی پیوسته صحت و دقت تاریخی کتاب مقدس را تایید میکند.

آیا در کتاب مقدس تناقضاتی وجود دارد؟

اگرچه برخی مدعی هستند که کتاب مقدس پر از تناقضات است اما این موضوع صحت ندارد. در حقیقت تعداد تناقضات موجود برای کتابی قطور همچون کتاب مقدس، در قالبی چنین بزرگ و با مفادی در این حجم عظیم، بسیار ناچیز و کوچک است. تفاوتهایی که هویداست بسیار کمیاب و ناچیزند تا اینکه فاجعه بار باشند. این تفاوتها هیچکدام رویدادها و مطالب موجود در کتاب مقدس را تحت الشعاع قرار نمیدهند.

در اینجا از این به اصطلاح تناقضات مثالی میزنیم. پیلاطس دستور داد تا در بالای صلیب جایی که عیسی را آویخته بودند اعلانی بیاویزند. در سه انجیل متن نوشته شده بر روی تخته اعلان ثبت شده است:

در متی: «این است عیسی پادشاه یهود.»


در مرقس: «پادشاه یهود.»


در یوحنا: « عیسای ناصری پادشاه یهود.»

تناقض آشکار این است که جمله بندی متفاوت است. اما نکته جالب توجه این است که هر سه نویسنده یک رویداد واحد، یعنی مصلوب شدن عیسی را با چنین جزئیات کاملی توصیف میکنند و با یکدیگر اتفاق نظر دارند. حتی هر سه نفر گزارش میکنند که علامتی در بالای صلیب آویخته شد و معنی نوشته روی علامت در هر سه گزارش یکسان است!

پس جمله بندی دقیق چه میشود؟ نسخه اصلی اناجیل به زبان یونانی است، و آنان از علائم نقل قول آنگونه که ما امروزه برای نقل قول مستقیم و غیر مستقیم استفاده میکنیم، بهره نمیگرفتند. نویسندگان اناجیل از نقل قول غیر مستقیم استفاده میکردند که منجر به ایجاد تفاوتهایی بسیار موشکافانه گردیده است.

این نیز مثال دیگری از یک تناقض آشکار است. عیسی قبل از اینکه قیام کند دو شب درون قبر بود یا سه شب؟ قبل از اینکه عیسی را مصلوب کنند او گفته بود:

«زیرا همچنانکه یونس سه شبانه روز در شکم ماهی ماند، پسر انسان نیز سه شبانه روز در شکم زمین خواهد بود.» (متی ۱۲ : ۴۰) مرقس گزارش دیگری از گفته عیسی را به ثبت میرساند:

«اینک به اورشلیم میرویم و پسر انسان به دست روسای کهنه و کاتبان تسلیم شود و بر وی فتوای قتل دهند و او را به امتها سپارند، و بر وی سخریه نموده، تازیانه اش زنند و آب دهان بر وی افکنده، او را خواهند کشت و روز سوم خواهد برخاست.» (مرقس ۱۰: ۳۳ – ۳۴)

عیسی در روز جمعه کشته شد و در روز یکشنبه دریافتند که او قیام کرده است. چگونه امکان دارد که عیسی مدت سه روز و سه شب در قبر بوده باشد؟ در زمان عیسی این یک نوع طرز گفتار رایج در بین یهودیان بود که هر قسمت از روز و یا شب را یک روز و یک شب کامل حساب میکردند. بنابراین در فرهنگ آن زمان جمعه، شنبه و یکشنبه، سه روز و سه شب خوانده میشد. امروزه نیز به صورتی مشابه صحبت میکنیم . . . اگر کسی بگوید: «تمام روز مشغول خرید کردن بودم.»، ما متوجه میشویم که منظور وی یک شبانه روز یعنی ۲۴ ساعت نیست.

در عهد جدید این نمونه ای از به اصطلاح تناقضات آشکار است. با بررسی دقیقتر متن مورد نظر و مطالعه درباره پیشینه تاریخی آن زمان، قسمت اعظم این تناقضها قابل حل است.

عهد جدید را چه کسی نوشت؟

چرا نباید کتاب آپوکریفا، انجیل یهودا اسخریوطی و یا انجیل توما را بپذیریم؟

دلایل محکمی جهت پذیرش فهرست حاضر در عهد جدید وجود دارد. به محض اینکه عهد جدید به رشته تحریر در آمد، کلیسا آن را پذیرفت. نویسندگان عهد جدید یا از آشنایان نزدیک عیسی و یا از پیروان بلاواسطه او بودند، مردانی که عیسی رهبری کلیساهای اولیه را به آنان سپرده بود. متی و یوحنا، دو تن از تحریرگران عهد جدید، از پیروان بسیار نزدیک عیسی بودند. مرقس و لوقا نیز جزو همراهان و یاران رسولان بودند و لذا شاهدان عینی اظهاراتی بودند که رسولان درباره زندگی عیسی بیان میکردند.

دو نفر دیگر از نویسندگان عهد جدید نیز از نزدیک به عیسی دسترسی داشتند: یعقوب و یهودا برادران عیسی بودند که در ابتدا به او ایمان نداشتند. پطرس یکی از دوازده حواری عیسی بود. پولس در آغاز از مسیحیت متنفر بود، اما پس از اینکه رویای عیسی را دید به یکی از رسولان عیسی تبدیل شد. پطرس نیز با دیگر رسولان در ارتباط بود.

عهد جدید شامل صفوفی از مطالبی است که هزاران نفر شاهد عینی آن بوده اند، در صورتی که کتابهای کذب دیگر صدها سال بعد نوشته شده اند (برای مثال، انجیل یهودا اسخریوطی، به دست عارفی روحانی حدوداً بین سالهای ۱۳۰ – ۱۷۰ پس از میلاد، یعنی سالها پس از مرگ یهودا نوشته شده است)؛ برای کلیسا کار دشواری نبود که این کتب کذب را جعلی اعلام کند. انجیل توما که در حدود سال ۱۴۰ بعد از میلاد نوشته شده است مثال دیگری از یک نوشته جعلی است که سهواً نام یک رسول را بر آن نهاده اند.

اینها و اناجیل جعلی دیگر با تعالیم عیسی و آنچه که در عهد عتیق درباره وی نوشته شده است در تضاد هستند و اشتباهات بیشمار تاریخی و جغرافیایی در آنها وجود دارد. (اف. اف. بروس، کتب و نسخ خطی: چگونه کتاب مقدس انگلیسی به دست ما رسید؟، فلمینگ اچ. ریول و شرکا، ۱۹۵۰، صفحه ۱۱۳)

در سال ۳۶۷ بعد از میلاد، آتاناسیوس رسماً ۲۷ کتاب موجود در عهد جدید را فهرست بندی نمود (همان فهرستی که امروز نیز در دست ما است). دیری نپایید که ژروم و آگوستین نیز همان فهرست را منتشر کردند. اما برای اکثر مسیحیان لزومی برای این فهرست نبود چرا که از همان ابتدای قرن اول پس از مسیح، تمامی کلیساها این فهرست را شناخته و آن را به کار میبردند. زمانی که مسیحیت گسترش یافت و کلیساها به سرزمینهایی رسید که به زبان یونانی تکلم نمیکردند، نیاز برای ترجمه کتاب مقدس نیز به وجود آمد، و در این بین گروه های مذهبی کوچک ناگهان ظاهر میشدند و با کتب مقدس خود به رقابت میپرداختند. در این زمان بود که نیاز به یک فهرست صریح و روشن اهمیت پیدا کرد.

چرا نوشتن اناجیل ۳۰ تا ۶۰ سال بطول انجامیده است؟

دلیل اصلی این بود که بلافاصله پس از مرگ و قیام مسیح نیازی احساس نمیشد که چنین مطالبی نوشته شود.

در آغاز، انجیل دهان به دهان در اورشلیم منتشر گردید. هیچ نیازی برای ثبت نوشتهای از زندگی مسیح نبود زیرا کسانی که در نواحی اطراف اورشلیم زندگی میکردند، خود شاهدان عینی عیسی بودند و به خوبی از خدمت وی آگاهی داشتند. (اعمال رسولان ۲ : ۲۲، ۳ : ۱۳، ۴ : ۱۳، ۵ : ۳۰، ۵ : ۴۲، ۶ : ۱۴ و غیره)

اما زمانی که انجیل به خارج از اورشلیم انتشار یافت، دیگر شاهدان عینی آماده و در دسترس نبودند، لذا جهت تعلیم درباره زندگی و خدمت عیسی نیاز بود تا گزارش وقایع به صورت مکتوب در آید. بسیاری از محققین زمان نگارش انجیل را حدود ۳۰ الی ۶۰ سال پس از مرگ عیسی تخمین زده اند.

لوقا در این رابطه اطلاعات بیشتری ارائه کرده و اظهار میدارد: «از آن جهت که بسیاری دست خود را دراز کردند به سوی تالیف حکایت آن اموری که نزد ما به اتمام رسید، چنانچه آنانی که از ابتدا نظارگان و خادمان کلام بودند به ما رسانیدند، من نیز مصلحت چنان دیدم که همه را من البدایه به تدقیق در پی رفته، به ترتیب به تو بنویسم ای تیوفلس عزیز، تا صحت آن کلامی را که در آن تعلیم یافته ای دریابی.» (لوقا ۱ : ۱ – ۳)

یوحنا نیز دلیل نگارش انجیل خود را بیان میکند: «و عیسی معجزات دیگر بسیار نزد شاگردان نمود که در این کتاب نوشته نشد. لیکن اینقدر نوشته شد تا ایمان آورید که عیسی، مسیح و پسر خداست و تا ایمان آورده، به اسم او حیات یابید.» (یوحنا ۲۰ : ۳۰ و ۳۱)

آیا اهمیت دارد که اناجیل کاملاء دقیق و حقیقی درباره عیسی نوشته شده باشند؟

آری. اگر قرار است ایمان دارای ارزش باشد، آنگاه بایستی بر پایه حقایق و واقعیات بنا شده باشد. در اینجا دلیل این موضوع را میبینیم. اگر سوار بر هواپیمایی به مقصد لندن باشید، احتمالاً ایمان دارید که هواپیمای جت دارای سوخت کافی است، از لحاظ فنی قابل اعتماد است، خلبانی کارآزموده دارد و هیچ تروریستی در هواپیما نیست. اما این ایمانتان نیست که قادر است شما را به لندن برساند. ایمان شما تا جایی مفید است که باعث شود سوار هواپیما شوید. اما آنچه در حقیقت شما را به لندن میرساند بی عیب و نقص بودن هواپیما، خلبان و غیره است. شما میتوانید به تجربیات مثبت قبلی خود در پرواز تکیه کنید. اما برای اینکه هواپیما به لندن برسد تجربیات مثبت شما کافی نیست. آنچه که اهمیت دارد دلیل ایمان شماست . . . آیا قابل اتکا است؟

آیا عهد جدید ارائه ای دقیق و قابل اعتماد درباره عیسی است؟ بله. ما میتوانیم به عهد جدید اطمینان داشته باشیم زیرا حقایق متعددی از آن پشتیبانی میکند. این مقاله نکات زیر را مورد بررسی قرار داد: هم رأی بودن مورخین، موافقت باستان شناسی، بیوگرافیهای نوشته شده در هر چهار انجیل با یکدیگر تطابق دارند، رونویسی مدارک و اسناد به طرز جالب توجهی اصالت اولیه را محفوظ داشته است، دقت بالایی در ترجمه ها وجود دارد. تمامی اینها پایه و اساس محکمی است تا آنچه را در عهد جدید میخوانیم باور کنیم که: «عیسی خداست، او مجازات گناهان ما را قبول کرد، و از مردگان قیام نمود.»

اگر سوالات بیشتری دارید، لطفاً به ما ایمیل کنید.

نمونه ای از آنچه در یکی از اناجیل ارائه شده است . . .

اناجیل به صورتی بسیار ساده ارائه شده اند، «و اینگونه بوده است.» حتی گزارشها درباره معجزات عیسی با احساسات و عواطف شورانگیز و فیلسوفانه بیان نشده است. یکی از این نمونه ها را در لوقا باب هشتم میخوانیم، زمانی که عیسی دختر کوچکی را زنده میکند. دقت کنید که چقدر با جزئیات کامل و با شفافیت بیان شده است:

«که ناگاه مردی، یایرس نام که رئیس کنیسه بود، به پایهای عیسی افتاده، به او التماس نمود که به خانه او بیاید. زیرا که او را دختر یگانه ای قریب به دوازده ساله بود که مشرف بر موت بود.

و چون میرفت، خلق بر او ازدحام مینمودند. ناگاه زنی که مدت دوازده سال به استحاضه مبتلا بود و تمام مایملک خود را صرف اطبا نموده و هیچکس نمیتوانست او را شفا دهد، از پشت سر وی آمده، دامن ردای او را لمس نمود که در ساعت جریان خونش ایستاد.

پس عیسی گفت: «کیست که مرا لمس نمود؟» چون همه انکار کردند، پطرس و رفقایش گفتند: «ای استاد، مردم هجوم آورده، بر تو ازدحام میکنند و میگویی کیست که مرا لمس نمود؟» عیسی گفت: «البته کسی مرا لمس نموده است، زیرا که من درک کردم که قوتی از من بیرون شد.»

چون آن زن دید که نمیتواند پنهان ماند، لرزان شده، آمد و نزد وی افتاده پیش همه مردم گفت که به چه سبب او را لمس نمود و چگونه فوراً شفا یافت. وی را گفت: «ای دختر، خاطر جمع دار؛ ایمانت تو را شفا داده است؛ به سلامتی برو.»

و این سخن هنوز بر زبان او بود که یکی از خانه رئیس کنیسه آمده، به وی گفت: «دخترت مرد. دیگر استاد را زحمت مده.» چون عیسی این را شنید، توجه نموده به وی گفت: «ترسان مباش، ایمان آور و بس که شفا خواهد یافت.»

و چون داخل خانه شد، جز پطرس و یوحنا و یعقوب و پدر و مادر دختر، هیچکس را نگذاشت که به اندرون آید. و چون همه برای او گریه و زاری میکردند، او گفت: «گریان مباشید! نمرده بلکه خفته است.» پس به او استهزا کردند چونکه میدانستند که مرده است.

پس او همه را بیرون کرد و دست دختر را گرفته، صدا زد و گفت: «ای دختر برخیز.» و روح او برگشت و فوراً برخاست. پس عیسی فرمود تا به وی خوراک دهند. و پدر و مادر او حیران شدند. پس ایشان را فرمود که هیچکس را از این ماجرا خبر ندهند.»

همانند گزارشهای دیگری که درباره شفای مردم توسط عیسی وجود دارد، این نیز صحیح میباشد. اگر ساختگی بود، امکان داشت قسمت هایی از آن به صورت دیگری نوشته شود. برای مثال، در یک گزارش قلابی به علت یک اتفاق دیگر وقفه ای به میان نمیآمد. اگر گزارش ساختگی بود، مردمی که در حال گریه و زاری بودند از گفته عیسی نمیخندیدند بلکه از سخن او شاید خشمگین و یا ناراحت میشدند. و اگر این نوشته ساختگی بود آیا عیسی به والدین آن دختر میگفت که به کسی چیزی نگویند؟

انتظار دارید که از چنین شفایی برای دستیابی به هدفی باشکوه و عالی استفاده گردد. اما زندگی واقعی همیشه هموار و ملایم نیست و وقفه هایی در زندگی پیش میآید. مردم اغلب عکسالعمل های عجیب و غریب از خود نشان میدهند، و عیسی برای خود دلایلی داشت که نمیخواست والدین آن دختر موضوع را در بین مردم منتشر کنند.

بهترین راه برای آزمایش این موضوع که آیا اناجیل معتبرند یا خیر این است که شما خود آن را بخوانید. آیا آنچه میخوانید گزارشی واقعی به نظر میرسد یا ساختگی؟ اگر واقعی به نظر میآید، بنابراین خداوند خود را به ما مکشوف ساخته است. عیسی آمد، زندگی کرد، تعلیم داد، الهام بخشید و به میلیونها نفر که امروز کلامش را میخوانند حیات عطا فرمود. آنچه عیسی در اناجیل بیان کرده است، به نظر بسیاری به طور قابل اطمینان واقعی است: «من آمدم تا ایشان حیات یابند و آن را زیادتر حاصل کنند.» (یوحنا ۱۰ : ۱۰)

مقایسهای از عهد جدید با متون قدیمی دیگر . . .

در اینجا مشاهده میکنید که چگونه عهد جدید با متون قدیمی دیگر مقایسه میشود:

نویسندهکتابتاریخ نگارشقدیمیترین نسخفاصله زمانیتعداد نسخ
هومِرایلیاد۸۰۰ ق.م.حدود ۴۰۰ ق.محدود ۴۰۰ سال۶۴۳
هِرودوتتاریخ۴۸۰-۴۲۵ ق.م.حدود ۹۰۰ میلادیحدود ۱۳۵۰ سال۸
توسیدیدستاریخ۴۶۰-۴۰۰ ق.م.حدود ۹۰۰ میلادیحدود ۱۳۰۰ سال۸
افلاطون ۴۰۰ ق.م.حدود ۹۰۰ میلادیحدود ۱۳۰۰ سال۷
دموستنس ۳۰۰ ق.م.حدود ۱۱۰۰ میلادیحدود ۱۴۰۰ سال۲۰۰
سزارجنگ با اقوام گل۱۰۰-۴۴ ق.م.حدود ۹۰۰ میلادیحدود ۱۰۰۰ سال۱۰
لیویتاریخ رم۵ ق.م. – ۱۷ میلادیقرن ۴ میلادی (نسخه ناکامل) اکثراً قرن دهم میلادیحدود ۴۰۰ سال
حدود ۱۰۰۰ سال
۱ (ناقص)
۱۹ نسخه
تاسیتوسسالنامه ها۱۰۰ میلادیحدود ۱۱۰۰ میلادیحدود ۱۰۰۰ سال۲۰
پلینی دومتاریخ طبیعی۶۱-۱۱۳ میلادیحدود ۸۵۰ میلادیحدود ۷۵۰ سال۷
عهد جدید۵۰-۱۰۰ میلادیحدود ۱۱۴ میلادی (قطعات کوتاه)
حدود ۲۰۰ میلادی (برخی از کتابها)
حدود ۲۵۰ میلادی (اکثر کتابها)
حدود ۳۵۰ میلادی (عهد جدید کامل)
حدود ۵۰ سال

حدود ۱۰۰ سال

حدود ۱۵۰ سال

حدود ۲۲۵ سال
۵۳۶۶

(جاش مک داول، شواهد جدید مسیحیت و رأی دادگاه، انتشارات توماس نلسون، ۱۹۹۹، صفحه ۵۵)

جدولی که فهرستی از کشفیات مهم باستانشناسی را ارائه میدهد . . .

کشفیات باستان شناسیاهمیت
لوحهای ماریبیش از ۲۰۰۰۰ لوح به خط میخی که به زمان ابراهیم باز میگردد و درباره بسیاری از رسوم متداول مربوط به بزرگان قوم که در کتاب پیدایش وجود دارد توضیح میدهد.
لوحهای ابلابیش از ۲۰۰۰۰ قطعه لوح که شامل قوانینی مشابه با مجموع قوانین تثنیه است و درباره پنج شهری که در پیدایش باب ۱۴ ذکر شده و سابقاً تصور میشد ساختگی اند (سدوم، عموره، ادمه، صبوئیم و صوغر)، توضیح داده شده است.
لوحهای نوزیآداب و رسوم قرنهای چهاردهم و پانزدهم را توضیح میدهد. آداب مخصوص بزرگان قوم مانند بچه دار شدن کنیزان در صورت نازا بودن زنان.
لوح سنگی سیاهثابت نمود که خط و قوانین مکتوب سه قرن قبل از نوشته شدن قوانین موسی وجود داشته است.
دیوارهای معبد کارناک در مصرحاکی از اشاره ای به ابراهیم در قرن دهم قبل از میلاد است.
قوانین اشنونا (حدود ۱۹۵۰ ق.م)

مجموعه قوانین ایشتار (حدود ۱۸۶۰ ق.م.)

قوانین حمورابی (حدود ۱۷۰۰ ق.م.)
نشان میدهد که مجموعه قوانین موجود در کتب پنجگانه عهد عتیق برای آن دوره بیش از حد پیشرفته نبوده است.
لوحهای راس شامرادر ارتباط با اشعار عبرانی اطلاعاتی میدهد.
نامه های لاکیشدرباره هجوم نبوکدنصر به سرزمین یهودیه توضیح داده و اشاراتی به دوره ارمیای نبی دارد.
مهر جدلیادر کتاب دوم پادشاهان درباره جدلیا صحبت شده است.
استوانه کوروشبه آن قسمت از کتاب مقدس سندیت میبخشد که در مورد فرمان کوروش جهت بازسازی خانه خدا در اورشلیم اشاره شده است. (دوم تواریخ ۳۶ : ۲۳؛ عزرا ۱ : ۲ – ۴)
سنگ موآبیدرباره ششمین پادشاه اسرائیل، عمری، اطلاعات میدهد.
ستون سیاه سنگی شلمناصر سومنشان میدهد که ییهو پادشاه اسرائیل چگونه مجبور میشود تا تسلیم آشوریها شود.
منشور تیلورشامل متنی آشوری است مربوط به دوره فرمانروایی حزقیا که به تفصیل حمله سناخاریب به اورشلیم را توضیح میدهد.
اتهامات گذشته منتقدیناز طریق علم باستان شناسی پاسخ داده شده است
امکان ندارد موسی نویسنده اسفار پنجگانه باشد، زیرا او قبل از اختراع خط زندگی میکرده است.خط، قرنها قبل از موسی وجود داشته است.
زادگاه ابراهیم، یعنی شهر اور، وجود ندارد.شهر اور پیدا شده و بر روی یکی از ستونهای آن کلمه «ابراهیم» نقش بسته است.
شهر «پترا» که از سنگهای بسیار محکم ساخته شده، وجود ندارد.شهر پترا کشف شده است.
داستان سقوط اریحا یک افسانه است. این شهر هرگز وجود نداشته است.این شهر پیدا شده و پس از حفاری آن را از زیر خاک بیرون آورده اند. کشف کرده اند که دیوارها دقیقاً به همان شکلی که در کتاب مقدس شرح آن را میخوانیم خراب شدهاند.
«حتیها» وجود نداشته اند.صدها نوشته در ارتباط با تمدن «حتیها» پیدا شده که شگفت انگیز است. حتی در دانشگاه شیکاگو میتوانید در رشته مطالعات «حتی» تحصیل کرده و مدرک دکترا اخذ کنید.
بلشصر یک پادشاه واقعی بابل نبود؛ درباره او چیزی ثبت نشده است.لوحهای بابلی، حکومت این نایبالسلطنه و پسر نبودونیوس را توضیح میدهند.
موضوعات مرتبط :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

خدا کجاست؟

ممکن است یک نفر بگوید: «خدا را به من نشان بده.» – اما اگر خداوند یک خدای نامرئی و نهان باشد چه؟ فرض کنید دو…

بلی یا خیر

خدا کیست؟ خدا چه شکلی است؟ شش ویژگی اختصاصی در رابطه با صفات خدا . . . خدا کیست . . . میتوان او را…